Pokud podáváte podnět ke kontrole, dotaz nebo žádost o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, Vaše podání NEMUSÍ být elektronicky podepsáno a nemusí splňovat náležitosti podle § 37 správního řádu.
Pokud podáváte stížnost proti postupu České obchodní inspekce nebo proti nevhodnému chování úředních osob (§ 175 správního řádu), Vaše podání MUSÍ být elektronický podepsáno a musí splňovat náležitosti podle § 37 správního řádu.
Pokud jste podnikatel a Vaše podání se týká kontroly nebo správního řízení, které je s Vámi vedeno, Vaše podání MUSÍ být elektronicky podepsáno a musí splňovat náležitosti podle § 37 správního řádu.
Podle § 37 správního řádu z podání musí být patrno:
- kdo je činí,
- které věci se týká,
- co se navrhuje.
Fyzická osoba uvede v podání:
- jméno,
- příjmení,
- datum narození,
- místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování podle § 19 odst. 4 správního řádu.
V podání souvisejícím s její podnikatelskou činností uvede fyzická osoba:
- jméno a příjmení,
- popřípadě dodatek odlišující osobu podnikatele nebo druh podnikání vztahující se k této osobě nebo jí provozovanému druhu podnikání,
- identifikační číslo osob a adresu zapsanou v obchodním rejstříku nebo jiné zákonem upravené evidenci jako místo podnikání, popřípadě jinou adresu pro doručování.
Právnická osoba uvede v podání:
- svůj název nebo obchodní firmu
- identifikační číslo osob nebo obdobný údaj
- adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování.
Podání musí obsahovat označení správního orgánu, jemuž je určeno, další náležitosti, které stanoví zákon, a podpis osoby, která je činí.
Podání je možno učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě. Za podmínky, že podání je do 5 dnů potvrzeno, popřípadě doplněno způsobem uvedeným ve větě první, je možno je učinit pomocí jiných technických prostředků, zejména prostřednictvím dálnopisu, telefaxu nebo veřejné datové sítě bez použití podpisu.
Za řádně podepsané podání učiněné v elektronické podobě se považuje pouze podání podepsané uznávaným elektronickým podpisem. Podání učiněné bez elektronického podpisu (např. prostým e-mailem) je třeba do 5 dní doplnit o řádný způsob podání (písemně, ústně do protokolu, elektronicky s uznávaným elektronickým podpisem nebo datovou schránkou).
V řízení se jedná a písemnosti se vyhotovují v českém jazyce. Účastníci řízení mohou jednat a písemnosti mohou být předkládány i v jazyce slovenském. Písemnosti vyhotovené v cizím jazyce musí účastník řízení předložit v originálním znění a současně v úředně ověřeném překladu do jazyka českého, pokud správní orgán nesdělí účastníkovi řízení, že takový překlad nevyžaduje.
Česká obchodní inspekce nevyžaduje překlad písemností zaslaných v rámci řízení o mimosoudním řešení spotřebitelského sporu (ADR), či Evropskému spotřebitelskému centru, které jsou vyhotoveny v anglickém jazyce. Občan České republiky příslušející k národnostní menšině, která tradičně a dlouhodobě žije na území České republiky, má před správním orgánem právo činit podání a jednat v jazyce své národnostní menšiny.
Upozorňujeme, že k podáním, která nesplňují náležitosti správního řádu a nebudou předepsaným způsobem potvrzena, popřípadě doplněna ve lhůtě 5 dnů, nemusí být přihlíženo.
Další informace o provozu podatelny a podmínkách přijímání dokumentů jsou uvedeny ZDE.