Zákon č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb
Dne 28. června 2025 nabývá účinnosti zákon č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb (dále jen „zákon“). Tento zákon do českého práva implementuje směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb.
Zákon má zajistit, aby vybrané výrobky a služby byly dostupnější co nejširšímu spektru osob, včetně osob se zdravotním postižením, dočasným zdravotním omezením, funkčním omezením (starší lidé, těhotné ženy, cestující se zavazadly atd.).
Gestorem zákona je Ministerstvo průmyslu a obchodu, výklad zákona tedy přísluší především tomuto ministerstvu. Informace týkající se zákona zveřejňuje na stránkách Přístupnost výrobků a služeb | MPO (gov.cz).
Povinnost zajišťovat přístupnost výrobků a služeb, na něž se zákon vztahuje, platí pro výrobce, dovozce a distributory následujících výrobků a poskytovatele následujících služeb:
Výrobky:
- hardwarové počítačové systémy pro všeobecné účely určené pro spotřebitele a jejich operační systém (např. osobní počítače, notebooky, chytré telefony, tablety, nikoli např. počítače začleněné ve výrobcích spotřební elektroniky)
- samoobslužné platební terminály
- samoobslužné terminály určené k poskytování služeb, u nichž se zajišťuje přístupnost podle tohoto zákona, kterými jsou:
– bankomaty,
– zařízení pro výdej přepravních dokladů,
– odbavovací kiosky a
– terminály poskytující informace, - koncová zařízení s interaktivním výpočetním potenciálem určená pro spotřebitele k použití pro služby elektronických komunikací (např. routery, modemy)
- koncová zařízení s interaktivním výpočetním potenciálem určená pro spotřebitele k zajištění přístupu k audiovizuálním mediálním službám (např. set-top boxy),
- čtečky elektronických knih.
Orgánem dozoru nad dodržováním povinností stanovených zákonem pro výrobky je Česká obchodní inspekce.
Služby poskytované spotřebitelům blíže specifikované v § 3 zákona:
- služby elektronických komunikací,
- služby poskytující přístup k audiovizuálním mediálním službám,
- finanční služby (např. některé spotřebitelské úvěry, investiční služby, platební služby)
- služby elektronického obchodování,
- prodej elektronických knih a softwaru pro elektronické knihy,
- služby obchodní letecké dopravy, mezinárodní a vnitrostátní linkové dopravy, železniční dopravy a vodní dopravy, s výjimkou městské nebo regionální dopravy, pokud jde o:
– internetové stránky,
– služby poskytované na mobilních zařízeních včetně mobilních aplikací,
– elektronické přepravní doklady a služby elektronického systému pro jejich výdej,
– poskytování informací o dopravních službách včetně cestovních informací v reálném čase,
– samoobslužné terminály, - služby městské a regionální dopravy, pokud jde o samoobslužné terminály.
Orgánem dozoru nad dodržováním povinností stanovených zákonem pro služby je Česká obchodní inspekce s výjimkou služeb:
- elektronických komunikací – orgánem dozoru je Český telekomunikační úřad,
- poskytujících přístup k audiovizuálním mediálním službám – orgánem dozoru je Rada pro rozhlasové a televizní vysílání,
- dopravy dle § 2 odst. 2 písm. f), kdy v případě:
- mezinárodní linkové dopravy je orgánem dozoru Ministerstvo dopravy,
- vnitrostátní linkové dopravy s výjimkou městské autobusové dopravy je orgánem dozoru krajský úřad,
- železniční přepravy cestujících je orgánem dozoru Drážní úřad,
- letecké přepravy cestujících je orgánem dozoru Úřad pro civilní letectví,
- vodní přepravy cestujících je orgánem dozoru Státní plavební správa,
- městské autobusové dopravy a služby na dráze speciální, tramvajové, trolejbusové nebo lanové je orgánem dozoru Magistrát hlavního města Prahy a obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Požadavky na přístupnost stanoví příloha č. 1 (pro výrobky oddíl I a II, pro služby oddíl III a IV), rozdělují se na obecné (stejné pro všechny výrobky a služby) a zvláštní pro jednotlivé výrobky a jednotlivé služby.
Všeobecné obchodní podmínky nebo obdobný dokument musí obsahovat informace, jak služba splňuje požadavky na přístupnost, včetně popisu jednotlivých požadavků na přístupnost. Na základě žádost poskytovatel služby poskytne tyto informace i ve zvukové podobě. Uvedené informace musí být doplněny o všeobecný popis služby a vysvětlivky nezbytné k pochopení fungování služby. Tyto informace musí být zveřejněny po celou dobu poskytování služby, a to tak, aby byly přístupné i osobám se zdravotním postižením.
Výjimky ze zajišťování přístupnosti podle tohoto zákona
1. Přechodné období
- Povinnost splnit požadavky na přístupnost se nevztahuje na výrobky uvedené (tj. poprvé dodané) na trh nejpozději 28. 6. 2025. I po tomto datu se tedy na trhu budou vyskytovat výrobky, které požadavky na přístupnost nesplňují, neboť byly uvedeny na trh nejpozději 28. 6. 2025.
- Samoobslužné terminály (včetně platebních), které poskytovatel služby začal používat nejpozději 27. 6. 2025, mohou být používány při poskytování obdobných služeb i nadále, přestože nesplňují požadavky na přístupnost, a to do konce jejich životnosti, nejdéle však 20 let od jejich prvního uvedení do provozu.
- Poskytovatel služby může nejdéle do 28. 6. 2030 poskytovat služby s použitím výrobků, které nesplňují požadavky na přístupnost, pokud byly uvedeny na trh nejpozději 28. 6. 2025, a dosud je používal k poskytování služeb, které jsou obdobné službám, na něž se vztahují požadavky podle zákona.
- Poskytovatel služby může poskytovat v nezměněné podobě služby, které nesplňují požadavky na přístupnost, na základě smlouvy uzavřené nejpozději do 27. 6. 2025 do zániku závazku ze smlouvy, nejdéle však do 28. 6. 2030.
- Zákon rovněž nedopadá na internetové stránky a mobilní aplikace, které obsahují výlučně obsah, který nebyl po 28. 6. 2025 jakkoliv aktualizován nebo upravován. Dojde-li v tomto obsahu k jakékoliv aktualizaci, musí být internetové stránky zpřístupněny v souladu se zákonem.
Požadavky na přístupnost se nevztahují na předtočené mediální soubory s časovou dimenzí a formáty souborů kancelářských aplikací zveřejněné na internetových stránkách nebo v mobilních aplikacích do 27. 6. 2028.
2. Dále se zákon nevztahuje na:
- služby, které nejsou poskytovány spotřebitelům,
- služby poskytované poskytovatelem služby, který je mikropodnikem (podnik zaměstnávající méně než 10 osob, jehož roční obrat nebo bilanční suma roční rozvahy nepřevyšuje 2 mil. EUR),
- služby elektronických komunikací, jde-li o komunikaci výhradně mezi stroji¨,
- obsah internetových stránek a mobilních aplikací, kterým je mapa a související on-line mapová služba, pokud jsou digitální formou splňující požadavky na přístupnost poskytnuty základní informace umožňující navigaci,
- obsah internetových stránek a mobilních aplikací, který nenáleží poskytovateli služby, ledaže jej financuje, vytváří nebo jej může ovlivnit,
- samoobslužné terminály, které nejsou určené k poskytování služeb podle zákona,
- samoobslužné terminály instalované jako zabudovaná součást dopravního prostředku.
3. Výjimky z plnění požadavků na přístupnost, které může uplatnit výrobce nebo poskytovatel služby podle ust. § 15 zákona
Výrobce nebo poskytovatel služby nemusí zajistit splnění požadavku na přístupnost, pokud by splnění takového požadavku vyžadovalo zásadní změnu výrobku nebo služby (týká se v zásadě výrobků a služeb, které byly uvedeny na trh, resp. poskytovány v době před nabytím účinnosti zákona) nebo by to pro něj představovalo nepřiměřenou zátěž na základě kritérií uvedených v příloze č. 4 zákona.
Má-li výrobce nebo poskytovatel služby za to, že splnění některých požadavků na přístupnost pro něj představuje nepřiměřenou (zejména finanční) zátěž nebo vyžaduje zásadní změnu výrobku nebo služby, vypracuje pro tyto účely písemné posouzení. Posouzení provádí vždy pro každý jeden požadavek na přístupnost, neboť výjimka z plnění jednoho požadavku na přístupnost například z důvodu nepřiměřené zátěže nemá vliv na povinnost splnit ostatní požadavky na přístupnost, kde k nepřiměřené zátěži nebo zásadní změně nedochází).
O výjimce z povinnosti plnit požadavek na přístupnost musí informovat orgán dozoru (tato povinnost se netýká výrobce, dovozce nebo distributora, který je mikropodnikem).
Pro zaslání informace dle § 15 odst. 5 zákona č. 424/2023 Sb., o přístupnosti některých výrobků a služeb, výrobcem zplnomocněný zástupcem, dovozcem nebo distributorem nebo poskytovatelem služby postupujte následovně:
– informaci směrujte na regionální inspektorát ČOI podle Vašeho sídla, a to výlučně prostřednictvím datové schránky:
Inspektorát Praha a Středočeský p2fdz5j
Inspektorát Jihočeský a Vysočina ujrd2cm
Inspektorát Plzeňský a Karlovarský ytqdz5f
Inspektorát Ústecký a Liberecký hp7dz3u
Inspektorát Královéhradecký a Pardubický 43pdzwa
Inspektorát Jihomoravský a Zlínský duydzx4
Inspektorát Olomoucký a Moravskoslezský 5c2d2ch
– v informaci uveďte Vaše IČ
– v předmětu zprávy uveďte: Informace dle § 15 zák. č. 424/2023 Sb.
– v textu dále uveďte pro dotčený výrobek: o jaký výrobek se jedná, dále jeho značku, typ, model, popř. další identifikátor
– v textu pro službu uveďte druh služby (§ 2 písm. c), d) nebo e) a dále popis služby
– uveďte požadavky na přístupnost, kterých se oznámení týká, a důvod jejich nesplnění
– datum provedení posouzení
– přiložte čestné prohlášení dle § 15 odst. 6.